Snyd og sanktioner
Du kan herpå siden læse, hvordan du undgår at havne i situationer, hvor du kan anklages for at snyde. Her udfolder vi de dele af Studie- og ordensreglerne, som omhandler snyd. Reglerne er udarbejdet i forlængelse af Bekendtgørelse om studie- og ordensregler i de gymnasiale uddannelser, BEK nr. 1338.
Det er i alle sammenhænge alvorligt at udgive andres arbejde for at være ens eget arbejde. Og det er særligt alvorligt i forbindelse med eksamener, fordi konsekvensen kan være bortvisning fra prøven eller tildeling af karakteren -3. Dette er i sig selv en begrundelse for ikke at snyde, men den helt oplagte grund er naturligvis, at man intet lærer, hvis man afleverer opgaver, som andre helt eller delvist har skrevet. Derudover er det unfair over for de elever, som ikke gør brug af uretmæssig hjælp.
I dagligdagen på Sct. Knuds Gymnasium hjælper vi dig derfor med at forstå, hvornår noget er snyd, og hvorfor du er for tæt på kilder uden at gøre opmærksom på det. Du vil af dine faglærere få forklaret, hvordan du kan være lade dig inspirere af andre opgavebesvarelser og tekster, uden at der er tale om snyd. Det spiller her en central rolle, at du gør direkte opmærksom på, hvor du har din viden fra – og at det altid fremgår tydeligt, hvis du citerer fra andres tekster.
I skolens Studie- og ordensregler er dette udfoldet:
“Hvis din lærer får mistanke om snyd, kan mistanken be- eller afkræftes gennem en samtale med dig og/eller ved at undersøge, om din opgavebesvarelse eller dele heraf er at finde i andre tekster på nettet eller i trykt form. Det er lærerens vurdering, om der er tale om så meget uselvstændigt arbejde, fx afskrift fra andres tekster, at det ikke er muligt at bedømme besvarelsen. Hvis dele af arbejdet kan bedømmes, gives en karakter, der afspejler, at du kun kan krediteres for dele af din tekst. Hvis hele arbejdet vurderes at være uselvstændigt, får du enten karakteren -3, eller du bliver bedt om at lave en ny besvarelse.
Sanktionen vil afhænge af, om det er første gang, du gribes i at snyde. Er det første gang, tager læreren problematikken om snyderi op med dig, så du ledes på rette vej. Dette er samtidig en pædagogisk tilrettevisning. Du kan fx blive bedt om at skrive hele eller dele af opgaven om. Tilfældet kan også give anledning til, at læreren tager problematikken op i din klasse. Forekommer snyd gentagne gange, vil det kunne føre til en skriftlig advarsel og i sidste instans til bortvisning fra skolen.”
Nedenfor finder du en oversigt over, hvordan snyd kan vise sig i forskellige situationer – og hvilke konsekvenser, det kan få. Når skolen udsteder en sanktion i forbindelse med snyd, har du altid ret til at udtale dig i en partshøring, før skolen træffer en endelig afgørelse.
Snyd i forbindelse med skriftlige afleveringer
Snyd i forbindelse med skriftlige opgaver gælder alle former for afleveringsopgaver såsom danske stile, matematikafleveringer, fysikrapporter etc. Den omhandler også snyd med dansk-historieopgaven, SRO og alle former for skriftlige prøver. Der er mange facetter af begrebet snyd, og i nogle tilfælde vil din lærer opfatte en opgavebesvarelse som snyd, hvor du måske ikke bevidst har snydt. I sådanne tilfælde vil en snak med din lærer (og måske din klasse) kunne medvirke til at tydeliggøre, hvornår din lærer får mistanke om snyd med en skriftlig opgave.
Alle elever skal udarbejde deres opgaver selv. Afskrift fra eller downloadning/kopiering helt eller delvist af andres besvarelser er ikke acceptabelt og vil første gang medføre en samtale med den lærer, der har stillet opgaven, samt at din lærer indberetter dig til skolens ledelse. Når en lærer indberetter dig for snyd, får du en mail tilsendt på din skolemail.
I gentagelsestilfælde eller grovere tilfælde af snyd, indberetter den pågældende lærer til skolens ledelse, der udsteder en skriftlig advarsel og/eller indkalder dig til en samtale. Opgaven registreres som ikke afleveret. I særligt grove tilfælde kan du midlertidigt blive udelukket fra undervisningen i op til fem dage.
Skolen anvender i forbindelse med elektroniske afleveringer et plagiatprogram til kontrol af besvarelserne og har adgang til opgavebaser, der måtte dukke op – fx studienet.dk og inspo.dk. Læreren har i den forbindelse ret til en mundtlig overhøring af eleven i opgaven.
Sanktioner
Din lærer indberetter dig for snyd til skolens ledelse, og du modtager en mail med beskrivelse af sanktionen. Du kan jf. skolens Studie- og ordensregler modtage nedenstående sanktioner:
- Pædagogisk tilrettevisning givet af underviseren, når der indberettes (i daglig tale kaldet mundtlig advarsel)
- Skriftlig advarsel
- Samtale med en i ledelsen
- Henvisning til at aflægge prøve i et eller flere fag på særlige vilkår
- Fortabelse af retten til at blive indstillet til eksamen i et eller flere fag
- Bortvisning.
Konkrete eksempler (listen er ikke udtømmende)
Par/gruppe-snyd
Der tale om snyd, hvis du udleverer eller modtager hele eller dele af opgaver – fx en fil – og afleverer en andens arbejde i dit navn. Første gang din lærer opdager dette, vil han/hun tage en snak med begge/alle, der har afleveret (delvist) identiske opgaver med henblik på at (vejlede jer til, at) I fremadrettet udarbejder opgaverne selvstændigt. Din lærer vurderer herefter, om tilfældet skal indberettes til skolens ledelse.
I dagligdagen vil du opleve opfordringer fra dine lærere til at samarbejde om skriftlige opgaver i studiecafé og studiegrupper eller online, så du og dine klassekammerater bruger hinandens kompetencer til sammen at løfte jeres læring og faglige niveau. For at undgå at dit samarbejde med andre bevæger sig ud i en gråzone, der kan minde om snyd, er det fx altid en god ide at arbejde på egen computer med opgaven, så I arbejder i individuelle filer, og opgaverne ikke får ens ordlyd.
Gråzone: Det kan for din lærer være svært at vurdere, hvem der skriver af fra hvem, da I kan have samarbejdet meget tæt om (dele af) opgaven. Hvis opgaverne stammer fra fx en og samme fil udarbejdet i studiecaféen og derefter er uploadet i to udgaver til en afleveringsmappe, vil plagiatkontrollen fange den ene opgave som afskrift af den anden.
Fraværsregistrering: En par- eller gruppeopgave tæller som udgangspunkt for afleveret for alle i gruppen, selv om en eller flere ikke bidrager selvstændigt til opgavens udarbejdelse. Men du skal være opmærksom på, at dine klassekammeraters retfærdighedsfølelse kan medføre, at de om muligt fravælger at samarbejde med dig fremadrettet.
Afskrift af tidligere afleverede opgaver o.l.
Hvis du afleverer en tidligere bedømt opgave, vil opgaven blive afvist af din lærer, og du skal aflevere en opgave, du selv udarbejder i stedet. En tidligere bedømt opgave er alle typer af opgaver, der har været afleveret af søskende, venner eller andre på alle typer af uddannelsesinstitutioner, publicerede artikler, essays o.l.
Gråzone: Studienet består dels af en række dokumenter med gode råd til udarbejdelse af opgaver, og dels af uploadede opgaver, der tidligere har været afleveret og bedømt. Det kan være en god ide for din lærer i undervisningen at inddrage opgavebesvarelser fundet på Studienet for at diskutere forskellige muligheder at løse en opgave på og evt. i fællesskab vurdere kvaliteten af opgaver. Tag aldrig en karakter for en opgave på fx Studienet for pålydende – det er de enkelte brugere, der skriver karakter på ved upload, og det er ikke et kvalitetsstempel i sig selv. Det er ALDRIG en god ide at downloade en opgave fra Studienet – heller ikke hvis intentionen er at bruge den som skabelon. Det er derimod en god ide at bruge fx studiecafé og studiegrupper med klassekammerater som sparring for at komme i gang med en opgave.
Fraværsregistrering: Det er din lærers vurdering, om andelen af opgaven, der ikke er udarbejdet af dig, er så stor, at opgaven afvises. Graden af evt. gentagelsestilfælde vil indgå i din lærers vurdering af, om opgaven afvises eller ej. En afvist opgave skal afleveres på ny og vil i fraværssystemet noteres som “Ikke afleveret”.
”Hvor lidt er nok”?
Det er dit ansvar at sikre dig, at du ved, hvordan du med kildeangivelse kan citere andres materiale, uden der bliver tale om snyd. Vær desuden opmærksom på at undgå, at kortere eller længere passager i en skriftlig aflevering ligger så tæt op ad en kilde, at dit arbejde kan vurderes som uselvstændigt.
Hvis en af dine lærere får mistanke om, at du har snydt med en opgave eller fået uretmæssig meget hjælp, til at det kan være dit eget selvstændigt udarbejdede arbejde, kan din lærer altid henvende sig til rektor/eksamensansvarlig med henblik på at indkalde dig til en faglig samtale om opgaven.
Gråzone: Du kan kildeangive og citere dig “ihjel” ved at inddrage så mange citater i en opgave, at din opgave bliver uselvstændig. Dette er ikke i bekendtgørelsesmæssig forstand snyd, men er en opgave på et lavt taksonomisk niveau og vil medføre en lav karakter. Det er en god ide at skrive “med lukket bog/net”, så du undgår, at dit arbejde formuleres så tæt op ad en kilde, at dit arbejde vurderes uselvstændigt.
Fraværsregistrering: Det er din lærers vurdering, om andelen af opgaven, der ikke er udarbejdet af dig, er så stor, at opgaven afvises. Graden af evt. gentagelsestilfælde vil indgå i din lærers vurdering af, om opgaven afvises eller ej. En afvist opgave skal afleveres på ny og vil i fraværsregistreringen noteres som “Ikke afleveret”.
Snyd til skriftlige og mundtlige prøver
Regler i forbindelse med snyd ved eksamen er beskrevet i Eksamensbekendtgørelsen og gælder ved enhver form for eksamen, herunder de større skriftlige opgaver i 3.g. Se også skolens eksamensregler.
Det er let at forstå, hvad der er snyd i forbindelse med skriftlige og mundtlige prøver. Det er derfor også let for dig at undgå at ende i situationer, der kan føre til mistanke om snyd. Det er snyd i følgende tilfælde (listen er eksempler og er ikke udtømmende):
- Du udgiver en andens arbejde for at være dit i form af manglende kildeangivelse
- Du medbringer en mobiltelefon under prøveforberedelsen eller selve prøven
- Du modtager eller giver hjælp via fysisk eller elektronisk kommunikation med en anden person
- Du benytter ikke tilladte hjælpemidler til den pågældende prøve – fx oversættelsesprogrammer, hjælpemidler til 1. delprøve o.l.
- Du benytter internettet til andet end at få adgang til dine egne læremidler.
I skolens Studie- og ordensregler fremgår følgende:
“Hvis du mistænkes for at snyde eller have snydt i forbindelse med en prøve (intern eller officiel), indkalder rektor eller ledelsens eksamensansvarlige dig til en samtale til belysning af sagen, eventuelt sammen med en faglærer. På baggrund af samtalen og den foreliggende dokumentation, træffer skolen en afgørelse.
Dømmes der snyd, medfører det enten bortvisning fra den konkrete eksamen, som tidligst kan gennemføres i den følgende eksamenstermin, eller karakteren -3. Skolen vurderer, hvilken sanktion, der i den konkrete sag tages i anvendelse. Er der tale om en prøve før den afsluttende eksamenstermin i 3.g, og er det ikke første gang, der har været tilfælde af snyd enten i forbindelse med den daglige undervisning eller i forbindelse med prøver, vil handlingen desuden kunne føre til andre sanktioner (skriftlig advarsel, aflæggelse af prøve på særlige vilkår eller bortvisning fra skolen).”
For ikke-afsluttende prøver betyder det, at karakteren -3 regnes med i gennemsnittet, der danner grundlag for oprykning til næste klasse, eller at prøven skal tages om i august. Man kan på den måde potentielt risikere at være oprykket til næste klassetrin på forudsætning af, at prøven resulterer i en bestemt karakter.
For afsluttende prøver betyder det, at eleven tildeles karakteren -3, eller at eleven ikke kan færdiggøre sin samlede stx og bliver student inden sommerferien. Hvis prøven annulleres, kan en ny eksamen tidligst planlægges i næstfølgende ordinære eksamenstermin.
Konkrete eksempler
Mobiltelefon i eksamenslokalet
Det er i alle tilfælde forbudt at medbringe en mobiltelefon til eksamen. Og det er sagen uvedkommende, om telefonen er tændt, og om den faktisk bruges til noget.
Snyd med større skriftlige opgaver
De større skriftlige opgaver er dansk-historie-opgaven (DHO), Studieretningsopgaven (SRO) og Studieretningsprojektet (SRP). DHO og SRO er opgaver, der rettes af dine vejledere, mens SRP er en eksamensopgave, der rettes af en af dine vejledere og en ekstern censor.
Der gælder ikke særskilte kriterier for, hvad der er snyd i de større skriftlige opgaver, men da de interne prøver DHO og SRO i bekendtgørelsen er nævnt som opgaver, der skal afleveres for at kunne oprykkes til næste klasse, betragtes de på linje med eksamensopgaver og skriftlige årsprøver i øvrigt. Vi følger derfor samme procedure i forbindelse med snyd for DHO, SRO og SRP.
Det særlige ved de større skriftlige opgaver er, at det er et mundtligt forsvar af en allerede afleveret skriftlig opgave. En mistanke om snyd relaterer sig derfor primært til det skriftlige produkt, og der er typisk tale om et eller begge af følgende tilfælde:
- Eksaminator eller censor har fundet materialet, hvorfra eleven har plagieret – eller ser tegn på brug af oversættelsesværktøjer eller robotter i teksten.
- Eksaminator finder det faglige niveau i besvarelsen påfaldende i lyset af elevens vanlige niveau.
Der kan ikke opstilles helt klare grænser for, hvor meget der i hvert scenarie skal til, for at der er begrundet mistanke om snyd, men fx få linjers afskrift uden kildehenvisning vil sjældent kunne afgøres som snyd. Det er derimod dårlig omgang med kilder og indgår som sådan i den samlede vurdering af opgaven.
I begge scenarier skal din mundtlige eksamen gennemføres, og du får i første omgang en karakter, der ikke tager hensyn til snydemistanken.
Processen er herefter:
- Hvis mistanken er kendt forud for den mundtlige eksamen, drøfter dine vejledere (ved SRP din eksaminator og censor), hvordan den mundtlige eksamen bedst muligt kan bidrage til at afdække, om du selv har udarbejdet besvarelsen.
- I forbindelse med voteringen efter den mundtlige præstation vurderer eksaminator og censor, om der fortsat er hold i mistanken. Det giver sig selv i scenarie 1, men i scenarie 2 vil det afhænge af, om din mundtlige præstation indikerer, at det skriftlige produkt ikke er udarbejdet af dig selv.
- Der gives en karakter, der ikke afspejler snyd. Hvis det fortsat er eksaminators og censors vurdering, at der er tale om snyd, formidles karakteren til dig, og samtidig gøres du opmærksom på, at eksaminator og censor er nødsaget til at underrette rektor om deres mistanke om snyd – og at du vil modtage et brev herom i Digital Post.
- I brevet begrundes mistanken om snyd i overordnede vendinger. Du indkaldes til en samtale på rektors kontor, og får udfoldet mistanken om snyd.
Hvis der er tale om scenarie 1, medvirker vejleder(e)/eksaminator ikke på mødet.
Hvis der er tale om scenarie 2, medvirker vejleder(e)/eksaminator, fordi der så vil være en faglig overhøring af dig med udgangspunkt i dit skriftlige produkt. Overhøringen har til formål at afdække, om du forstår det skrevne i et tilstrækkeligt omfang til, at der ikke kan dømmes snyd. - Du bliver nu partshørt, og partshøringsperioden går i gang fra mødets afslutning i scenarie 1, mens perioden i scenarie 2 går i gang, når skolen har sendt eleven et nyt brev, hvor det enten fremgår, at mistanken om snyd bortfalder, eller at skolen påtænker at dømme snyd med afsæt i den faglige overhøring.
- Hvis der dømmes snyd, gælder det i begge scenarier, at rektor skal vælge mellem at tildele karakteren -3 eller at annullere prøven. En annullering af prøven vil medføre at en ny opgave skal skrives og forsvares mundtligt.
Eksempler på sanktionsbreve (partshøring)
Partshøring om påtænkt sanktion i forlængelse af snyd til prøve
Under den skriftlige termins-/årsprøve i xx d. xx 20xx har du forbrudt dig mod reglerne.
Du har med din underskrift bekræftet følgende, da du afleverede din besvarelse:
Jeg bekræfter herved med min underskrift, at opgavebesvarelsen er udarbejdet af mig. Jeg har udfærdiget opgavebesvarelsen uden anvendelse af uretmæssig hjælp og uden brug af hjælpemidler, der ikke har været tilladt under prøven.
Til kategorien ”uretmæssig hjælp” hører afskrift fra andres opgaver. På mødet blev du præsenteret for den dokumentation, som skolen er i besiddelse af. Det er vurderingen, at du ikke kunne forklare de fund, som dokumentationen indeholder. I forlængelse heraf påtænker skolen i forlængelse af skolens studie- og ordensregler at tildele dig karakteren -3.
Du har ret til at udtale dig om den påtænkte sanktion. Ønsker du at gøre indsigelse, skal du fremsende en skriftlig indsigelse senest 10 hverdage fra modtagelsen af dette brev.
Partshøring om påtænkt sanktion i forlængelse af snyd til prøve
Under den [skriftlige eksamen i Engelsk A] d. xx/x 20xx har du forbrudt sig mod eksamensreglerne. Det er forbudt at være i besiddelse af en mobiltelefon under prøven. Dette forbud er alle elever gjort bekendt med både mundtligt og skriftligt. På skolens hjemmeside kan man læse følgende:
Hvis du opbevarer en mobiltelefon i prøvelokalet, betragtes det som snyd, og du bortvises fra den pågældende prøve/eksamen.
Vi ser os derfor nødsaget til at [bortvise dig fra den pågældende prøve / tildele dig karakteren -3]. Det betyder, at [prøven skal afvikles på ny, hvilket ikke kan finde sted i dette skoleår / karakteren -3 indskrives på dit eksamensbevis].
Du har ret til at udtale dig om den påtænkte sanktion. Ønsker du at gøre indsigelse, skal du fremsende en skriftlig indsigelse senest 10 hverdage fra modtagelsen af dette brev.
Partshøring om påtænkt sanktion i forlængelse af snyd med DHO
I forlængelse af dagens møde med dig, må skolen meddele dig, at mistanken om, at du har snydt med udarbejdelsen af din DHO fastholdes.
På mødet blev du præsenteret for den dokumentation, som skolen er i besiddelse af. Det er vurderingen, at du ikke kunne forklare de fund, som dokumentationen indeholder. I forlængelse heraf påtænker skolen at annullere den karakterer, du blev givet i forlængelse af det mundtlige forsvar. Karakteren erstattes i forlængelse af skolens studie- og ordensregler med karakteren -3.
Du har ret til at udtale dig om den påtænkte sanktion. Ønsker du at gøre indsigelse, skal du fremsende en skriftlig indsigelse senest 10 hverdage fra modtagelsen af dette brev. Hører vi ikke fra dig, ændres karakteren til -3 uden yderligere kommunikation.