Faglig progression
På Sct. Knuds Gymnasium arbejder alle fag med undervisningsformer, der på forskellig måde aktiverer eleverne og motiverer til læring. Eleverne oplever progression i fagene og mellem fagene, sådan at undervisningen knytter an til det foregående emne og niveau internt i faget og kan række ud mod de øvrige fag, hvilket fremgår af skolens studieplaner og undervisningsbeskrivelser i Lectio.
Flerfaglig progression
Det tvær- og flerfaglige fokus løftes yderligere i særligt tilrettelagte forløb jf. skolens progressionsplan, Progression i flerfagligt samarbejde mod SRP. I denne progressionsplan indgår flerfaglige forløb og større skriftlige opgaver.
De fire kompetencer
Udover de almene studiekompetencer skal eleverne i deres samlede uddannelsesforløb udvikle en række andre kompetencer. I loven nævnes specifikt fire kompetenceområder: det digitale, det globale, det innovative og det karrieremæssige.
Særligt arbejdet med udviklingen af elevernes innovative kompetencer er indskrevet i læreplanen for SRP, men på Sct. Knuds Gymnasium indarbejdes alle fire kompetencer i denne progression. Udgangspunktet er et Kompetencehjul, som er udarbejdet af den lokale gruppe omkring Globale Gymnasier her på skolen.