Tysk med et twist ...

Hvor mange udlændinge i Danmark er mon ikke blevet udsat for tongue twisteren over dem alle: Rødgrød med fløde! Og når så den stakkels amerikaner, kineser, iraner, tysker, hollænder, græker, tyrker, englænder….you name it! med sand dødsforagt tager udfordringen op, belønnes hans eller hendes spruttende, savlende grimasser og lydmassakre på det danske sprog da også ganske forudsigeligt med lattersalver og selvtilfredse fnis. Og det ér da også sjovt. Selv kan jeg fortsat finde på at udsætte min gamle tyske mor, der sådan set taler flydende dansk, for små sjove udfordringer. En tandløs tysker i nærkamp med danskernes bløde d….. fedt!

Så måske er det en god idé også at vende skytset den anden vej. Og det gjorde vi så i fredags, hvor én af posterne på tysklærernes traditionsrige sprogorienteringsløb for alle Sct. Knuds 1. og 2.g-elever netop bestod i at prøve kræfter med tyske tungebrækkere - eller Zungenbrecher, som det meget sigende hedder på tysk.

Og det er unægteligt svært at forblive alvorlig, når man selv og ens kammerater på skift er ved at kløjes i sætninger som

”Schnecken erschrecken, wenn sie an Schnecken schlecken, weil zum Schrecken vieler Schnecken, Schnecken nicht schmecken” 

eller

”Weisst du das, daß das "das" das meistgebrauchte Wort im Satz ist?“

Udover de tunge-radbrækkende remser skulle de dystende 1. og 2.g-elever også tackle krævende krydsord, fortolkende dans, hukommelseskæder, skuespil, tyske talemåder og sidst, men ikke mindst en musikalsk udfordring fra den tyske (pop)sangskat.

Det var således ikke blot elevernes hukommelse, mundakrobatiske færdigheder og logiske sans, der blev behørigt udfordret, men i høj grad også deres mod og kreative evner – for at skulle opfinde og fremføre en fortolkende dans til en tysk sang kræver en god portion af begge dele. Den vigtigste færdighed og fællesnævneren for alle posterne var imidlertid hverken af specifik faglig eller sproglig art: evnen til at samarbejde. For alle opgaverne kunne kun løses i fællesskab, og jo bedre holdene evnede at samarbejde, jo bedre blev udfaldet. Og her var det en fornøjelse at se, hvor godt samtlige deltagere formåede at koordinere deres anstrengelser – hvilket især på valgholdene sammensat af elever fra flere forskellige klasser må siges at være en særdeles imponerende indsats, når man tager i betragtning, at eleverne på disse hold ikke kender hinanden overvældende godt. Og ikke mindst de nye 1.g-tyskhold, der først lige er blevet sat sammen, skal have stor ros for i dén grad at tage udfordringen op! Generelt set var stemningen god og løssluppen - og alle de fremmødte elever viste kampgejst og en smittende energi.

Tusind tak til alle de elever, der tog godt imod vores sproglege og tyske tour-de-force - og en særlig tak til de 3.g-elever, der hjalp til på selve dagen.

 

 

Af Anne Leth Sørensen