Eksamensorientering

 

Love og bekendtgørelser

Eksamensreglerne fastsættes af Undervisningsministeriet i bekendtgørelser. Den p.t. gældende eksamensbekendtgørelse er BEK nr 343 af 08/04/2016 - se især kapitel 5 Prøveafholdelse.

For at forberede dig til prøverne er det vigtigt, at du kender Undervisningsministeriets gældende regler og krav. Som elev har du et medansvar: manglende kendskab er ikke gyldig grund og fritager ikke for evt. straf.

På Undervisningsministeriets hjemmeside kan du finde en oversigt over relevante bekendtgørelser for din stx-uddannelse. Særligt bør du orientere dig om fagenes faglige mål, som du bliver bedømt på, og som er grundlag for karakterfastsættelsen. Disse findes i fagenes læreplaner eller læreplaner i valgfagene.

Desuden kan du orientere dig i BEK nr 262 af 20/03/2007 om karakterskala og anden bedømmelse. Her finder du i kapitel 1 en beskrivelse af 7-trins-skalaen.

til top

Til - og framelding til eksamen
Når du følger undervisningen, bliver du automatisk tilmeldt de eksaminer, du bliver udtrukket til i ministeriets eksamensudtræk.

Framelding kan KUN ske i forbindelse med sygdom - se også Sygdom og sygeeksamen.
Sygeeksamen tilbydes KUN, hvis du har været syg - du kan fx ikke tage prøver om, medmindre du er omgænger (BEK nr 343 §10).

Tilmeldning som selvstuderende skal ske 1. februar/1. oktober til sommer-/vintereksamen og evt. framelding 1. maj/1. december.

til top

Tilladte hjælpemidler
fagenes læreplaner eller læreplaner i valgfagene kan du under afsnit 4.2 Prøveformer se, hvilke hjælpemidler der er tilladt til skriftlige og mundtlige prøver. I løbet af undervisningen modtager du information om tilladte hjælpemidler i de enkelte fag, men du kan ALTID spørge din faglærer, hvis du er i tvivl.

Computer er tilladt ved alle prøver undtagen ved skriftlige delprøver UDEN hjælpemidler. Se også Netadgang til "egne læremidler".
En computer er i sig selv ikke noget hjælpemiddel og er i udgangspunktet sidestillet med en blyant. Når du medbringer egen computer mm., er du selv ansvarlig for, at dit udstyr virker, som det skal - se også Ordensregler under skriftlig eksamen.

For alle fag gælder, at al kommunikation er forbudt (bortset fra kommunikation med eksaminator, censor og vagter). Ved konstateret overtrædelse af dette forbud er det sagen uvedkommende, hvem det er, der er kommunikeret med og om hvad.
For at sikre, at du ikke ubevidst eller bevidst kommunikerer med omverdenen, skal du i forbindelse med mundtlige prøver aflevere din slukkede mobil (og lignende devices med trådløs netadgang - fx Apple Watch) til eksaminator inden eksaminationens start. Ved skriftlige prøver anbefaler vi, at du efterlader din mobil hjemme - alternativt skal du deponere den i slukket tilstand i lokale 58 ved indgangen til hallen (følg vagternes anvisninger).

For alle fag gælder endvidere, at det er tilladt at benytte elektroniske eksemplarer af de lovlige hjælpemidler. Manualer og lignende, der beskriver de benyttede programmers praktiske anvendelse, må gerne medbringes.

Netadgangsforsøg

Til de netbaserede skriftlige prøver i dansk, samfundsfag, engelsk, fransk, spansk og matematik har du fri internetadgang. De netbaserede prøvers formål er, at prøvesituationen skal afspejle din og undervisningens dagligdag med henblik på at søge, udvælge og bearbejde viden og information fundet på internettet. Begrænsningen i din brug af internettet er derfor blot, at du under ingen omstændigheder må kommunikere med omverdenen.

Når du går på nettet, skal du benytte skolens trådløse netværk, og du må ikke slette din browserhistorik i det tidsrum, den pågældende eksamen foregår i. Hvis din computer bliver tilbageholdt i forbindelse med mistanke om uberettiget brug af nettet, vil din browserhistorik blive kontrolleret. Du bør derfor inden eksamen slette din browserhistorik, så sider, du har besøgt fx i din fritid ikke fremgår af historikken.

til top

Ordinære prøver med begrænset internetadgang

Til de skriftlige prøver i fag og på niveauer, hvor dit hold ikke er tilmeldt netadgangsforsøgene må du benytte Netadgang til "egne læremidler". Derudover må du benytte hjælpemidlerne fra tabellen herunder.

Når du går på nettet, skal du benytte skolens trådløse netværk, og du må ikke slette din browserhistorik i det tidsrum, den pågældende eksamen foregår i. Hvis din computer bliver tilbageholdt i forbindelse med mistanke om uberettiget brug af nettet, vil din browserhistorik blive kontrolleret. Du bør derfor inden eksamen slette din browserhistorik, så sider, du har besøgt fx i din fritid ikke fremgår af historikken.

Fag

Prøve

Hjælpemidler til ordinære prøver uden fuld internetadgang

Biologi

A

Ingen begrænsninger

Bioteknologi

A

Ingen begrænsninger

Dansk

A

Ingen begrænsninger

Engelsk

A+B

Første delprøve uden hjælpemidler. 
Herefter alle hjælpemidler tilladt bortset fra kommunikation med omverdenen og oversættelsesprogrammer, dvs. software eller netbaserede programmer, der kan oversætte hele sætninger og hele tekster fra et sprog til et andet.

Fransk Fortsætter

A

Alle hjælpemidler tilladt bortset fra kommunikation med omverdenen og oversættelsesprogrammer, dvs. software eller netbaserede programmer, der kan oversætte hele sætninger og hele tekster fra et sprog til et andet.

Fysik

A

Ingen begrænsninger – Databog Fysik/Kemi, 6. udg. eller senere forudsat.

Kemi

A

Ingen begrænsninger

Matematik

A+B

Første delprøve uden hjælpemidler. Herefter alle hjælpemidler

Musik

A

Første delprøve tangentinstrument (eller andet instrument efter eget valg – medbringes i givet fald) og audio-afspilningsudstyr.
Anden delprøve alle hjælpemidler bortset programmers automatiske analyse-, harmoniserings-, arrangements- eller kompositionsfaciliteter. 
Eksamenslokalet skal være forsynet med et tangentinstrument. Derudover kan eksaminanden medbringe et instrument efter eget valg.

Tysk Fortsætter + Tysk Begynder

A

Alle hjælpemidler tilladt bortset fra kommunikation med omverdenen og oversættelsesprogrammer, dvs. software eller netbaserede programmer, der kan oversætte hele sætninger og hele tekster fra et sprog til et andet.

 

til top

Netadgang til "egne læremidler"

I den gældende eksamensbekendtgørelse (BEK 343 kap 5) er der følgende bestemmelse om brug af internet i forbindelse med alle prøver:

§14

Institutionen skal sikre, at prøverne gennemføres under forhold, der er egnede til at udelukke, at eksaminanden kommunikerer utilsigtet.

§15

Under prøverne er anvendelse af hjælpemidler, herunder elektroniske, tilladt, jf. dog stk. 2, medmindre der i reglerne for den enkelte uddannelse er fastsat begrænsninger.

§15 stk. 2

Eksaminanden har under prøver, der er underlagt tilsyn, alene adgang til internettet, for så vidt angår egne læremidler, egne notater og egne arbejder.

Undervisningsministeriet har uddybet dette i et notat af d. 11. april 2014 (Sags nr.: 046.20R.271):

"Anvendelse af internettet er fortsat ikke tilladt ved en lang række prøver, hvor netadgangen betragtes som utilsigtet kommunikation med andre, jf. eksamensbekendtgørelsens § 14, stk. 1. Med indførelsen af §15. stk. 2, blev der ... åbnet mulighed for, at skolerne i begrænset omfang kan give netadgang ved prøver, hvor netadgang i øvrigt ikke er tilladt. Denne netadgang begrænser sig ... til eksaminantens egne læremidler, egne notater og egne arbejder..."

Endelig slår Undervisningsministeriet i samme notat fast, at "Det er ikke eksaminanten, men skolen, der inden for de givne rammer, beslutter, hvad der ... er egne læremidler". På Sct. Knuds Gymnasium har vi derfor defineret "egne læremidler" som følgende:

  • Sct. Knuds Gymnasiums hjemmeside eller O365

  • O365 Mine Hold - skal tilgås via O365, skolens hjemmeside eller genvej på skrivebord og gælder kun materiale, som er uploadet/linket til af din lærer

  • Lectio

  • Gyldendals online ordbøger - skal tilgås via O365 eller via genvej på skrivebord til http://legacy-ordbog.gyldendal.dk/

  • benyttede i- og e-bøger i prøvefagets undervisning - skal tilgås via link i O365, som er linket af din lærer, eller via genvej på skrivebord.

Hvis du skal på nettet, skal

  • du benytte skolens trådløse netværk, og du må ikke slette din browserhistorik i det tidsrum, den pågældende eksamen foregår i. Hvis din computer bliver tilbageholdt i forbindelse med mistanke om uberettiget brug af nettet, vil din browserhistorik blive kontrolleret. Du bør derfor inden eksamen slette din browserhistorik, så sider, du har besøgt fx i din fritid ikke fremgår af historikken
  • en af ovenstående sider være din startside.

til top

Klager
BEK 343 §47-55 og i LBK 766 §39 kan du læse, hvornår og hvordan du kan klage over prøver og afsluttende karakterer. Vær opmærksom på, at en omprøve eller ombedømmelse kan resultere i en lavere karakter. Afsluttende karakterer (årskarakterer) er omfattet af samme frister og procedurer som eksamenskarakterer.

Det er rektors ansvar at vejlede dig i en klage, men du bør altid indledningsvis henvende dig til din faglærer, inden du påbegynder en klagesag.

Fristen for at klage er 2 uger efter din karakter er meddelt. En klage skal altid være skriftligt begrundet og skal nøje angive de faktiske omstændigheder, som efter klagerens mening bør begrunde en imødekommende afgørelse (BEK 343 §48)

Du kan klage over bedømmelsen (karakteren), over eksamensforløbet (afviklingen af eksamen) eller eksamensgrundlaget (eksamensspørgsmålet). Rektor afgør i hver sag, om klagen er åbentbar grundløs og afvises, eller om den skal behandles videre. I sidstnævnte tilfælde kan rektors afgørelse resultere i, at du tilbydes en ombedømmelse eller en ny prøve.

Hvis en klage over en skriflig prøve resulterer i en ombedømmelse, sender skolen alle sagens akter til de nye bedømmere - opgaveformulering, den skriftlige besvarelse, klagen, evt. partshøring mv., de oprindelige bedømmeres faglige udtalelse, klagers kommentarer hertil og skolens afgørelse.

Hvis der er tale om procedurefejl - fx hvis eksamensspørgsmålet falder uden for det i studieplanen angivet læste - får eleven til gengæld som regel medhold og tilbydes en omprøve.

Hvis klagen resulterer i en ny karakter efter eksamensbeviset er udstedt, udstedes der et nyt, og det gamle annulleres.

til top

Snyd ved eksamen
Snyd er, hvis du under en skriftlig eller mundtlig prøve forsøger uretmæssigt at skaffe dig hjælp, benytter ikke-tilladte hjælpemidler eller hjælper andre - fx ved at kommunikere med andre (end eksaminator, censor og vagterne) under eksaminationen eller forberedelsestiden (BEK 343 §20).

Til skriftlige prøver skriver du på et fortrykt A4-ark under på følgende: "Jeg bekræfter herved med min underskrift, at opgavebesvarelsen er udarbejdet af mig. Jeg har udfærdiget opgavebesvarelsen uden anvendelse af uretmæssig hjælp og uden brug af hjælpemidler, der ikke har været tilladt under prøven."
Anvendelse af andre programmer end de tilladte betragtes som snyd - se også Brug af computer ved skriftlig eksamen og Tilladte hjælpemidler.
Ligeledes betragtes anvendelse af medbragte filer o.l., der ikke er egne læremidler (dvs. udarbejdet/udleveret i forbindelse med undervisningen), som snyd, hvis de ikke er angivet med fyldestgørende kildehenvisning. Se også filen Snyd og sanktioner øverst til højre på siden og Netadgang til "egne læremidler".

Både i forbindelse med skriftlige og mundtlige prøver skal du være forberedt på, at skolen i forbindelse med mistanke om snyd kan tilbageholde din computer til nærmere undersøgelser. Hvis du er under mistanke for snyd, og skolen skal undersøge din computer, må du derfor regne med, at du skal efterlade din computer på skolen, indtil den er blevet undersøgt af it-ansvarlige.

Snyd medfører bortvisning fra eksamen. Det vil sige, at den aktuelle prøve bortfalder, og at du skal gå til ny prøve i den efterfølgende eksamenstermin (december/januar eller maj/juni). En omprøve kan IKKE tages i forbindelse med afholdelse af sygeeksamen. Du kan evt. klage over afgørelse om bortvisning (BEK 343 §55).

til top

Sct. Knuds Gymnasiums eksamensregler

I perioden marts-april afholder skolen skriftlige terminsprøver i fag, du afslutter samme skoleår. I perioden maj-juni afholder skolen skriftlig og mundtlig eksamen i de fag, der meddeles via ministeriets eksamensudtræk samt skriftlige og mundtlige årsprøver i 1.g og 2.g.

Din forberedelse til prøverne
Din faglærer informerer dig om selve prøven og hvilke hjælpemidler, du må have med. Er der delprøver, vil din faglærer informere dig om, hvad du skal være opmærksom på i den forbindelse. Skal du til en afsluttende eksamen, informerer din faglærer dig om ”gode råd til eksamen”.

Du skal selv:

  • læse skolens opslag på intranettet

  • jævnligt i din personlige eksamensplan i Lectio orientere dig om, hvornår du skal til prøve og i hvilket lokale prøven foregår (evt. ændringer finder du kun i din Lectio eksamensplan)

  • via opslag på intranettet hjemmefra orientere dig om din siddeplads i hallen

  • downloade relevante læremidler fra undervisningen, som ikke er "egne læremidler"

  • medbringe relevante og tilladte hjælpemidler (computer, bøger, skriveredskaber, formelsamlinger, hovedtelefoner/earplugs osv.)


Særligt vedr. mundtlige eksaminer:

  • Hvis der i forbindelse med mundtlig eksamen skal bruges apparatur i forberedelsestiden, sørger skolen for, at det er til rådighed

til top

Prøverne - mødetid og -sted
En uge før 3.g'ernes sidste skoledag offentliggøres alle skriftlige eksaminer og alle mundtlige prøver, der afholdes i maj måned. På 3.g'ernes sidste skoledag offentliggøres resten af den samlede eksamensplan - herunder mundtlige årsprøver - mens skriftlige årsprøver er indskrevet i skolens årplan og kalender fra skoleårets start.
På 3.g'ernes sidste skoledag får du i Lectio din personlige eksamensplan. Tid og sted for de enkelte prøver finder du heri, og du skal selv holde dig løbende orienteret via Lectio, om der sker ændringer af tidspunkt eller lokale.

Hvis du kommer for sent, skal du STRAKS ringe til/henvende dig på kontoret. Du har ikke krav på at aflægge prøven, hvis du kommer for sent, og prøvetiden forlænges ikke (BEK 343 §17).

ALLE prøver er påbegyndt, når uddelingen af eksamensopgaven er påbegyndt, eller når eksaminanden er gjort bekendt med prøvespørgsmålet (BEK 343 §16). Når en prøve er påbegyndt, SKAL den afsluttes med en karakterfastsættelse - medmindre prøven afbrydes pga. sygdom, der berettiger til sygeprøve.

I helt særlige tilfælde kan mundtlige eksamenstider byttes. Det er en forudsætning, at du for det første selv finder en anden elev at bytte med, og I for det andet begge samtidig henvender jer på kontoret med en skriftlig begrundelse for ønsket. En helt særlig grund kan fx være indkaldelse til undersøgelse på OUH (medbring indkaldelsen), men ikke runde fødselsdage i familien, tandlægetider o.l.

Du må IKKE bytte din skriftlige eksamensdato.

SKRIFTLIGE PRØVER

  • Prøverne starter kl. 9:00
  • Du skal være KLAR på din plads SENEST 8:45

OBS! Musikprøven starter kl. 8:00 – mødetid foran musiklokalerne kl. 7:45. Musikelever må IKKE forlade eksamenslokalet før kl. 13:00.

MUNDTLIGE PRØVER

  • Din mundtlige prøve starter på PRÆCIS det tidspunkt, der står i din eksamensplan
  • Du skal altid være KLAR SENEST 1 MØDETID FØR DIN EGEN. 
    Hvis eleven før dig kommer for sent, skal du være der til at påbegynde din eksamination, så tidsplanen ikke skrider, eller der opstår et hul i planen.

til top

Ordensregler under skriftlig eksamen
Tasker, overtøj og lignende skal placeres ved indgangen til lokalet. Mobiltelefoner (og lignende devices med trådløs netadgang - fx Apple Watch) må ikke medbringes i prøvelokalet, så efterlad den hjemme! Hvis du opbevarer en mobiltelefon (og lignende devices med trådløs netadgang - fx Apple Watch) i prøvelokalet, betragtes det som snyd, og du bortvises fra den pågældende prøve/eksamen - se også Snyd ved eksamen.
Det er ikke tilladt at anvende ipods, mp3-afspillere o.l. - bl.a. fordi bordene står tæt, så sidemanden bliver forstyrret af det.
Hvis du er tilmeldt dansk, engelsk, matematik, spansk, fransk eller samfundsfag med internetadgang, skal du medbringe hovedtelefoner, som du (kun) må bruge i forbindelse med gennemgang af mindre faglige videoer eller det interaktive materiale, der medfølger opgaven.
Hvis du sidder med hovedtelefoner for at skærme dig mod støj, skal de være slukkede (hvis de kører på Bluetooth), eller ledning skal være tydeligt afkoblet fra din computer.

PRØVENS START

Vagterne sørger for udlevering af relevante besvarelsesark. Skolen bruger ikke særligt kladdepapir. Du bestemmer selv, hvilke ark, der skal afleveres til bedømmelse, og hvilke ark, du vil bruge til kladde.
Hvis prøven starter med delprøve uden hjælpemidler, skal alle hjælpemidler placeres på gulvet ved din plads, og din computer skal have skærmen slået ned.

PRØVENS AFVIKLING

Generelt: Vis hensyn til dine kammerater, der er til prøve. Undgå støj! 

Benytter du andre end de tilladte hjælpemidler eller forsøger på at udveksle informationer med andre i eller uden for lokalet, betragtes det som snyd og medfører, at du bortvises fra prøven - se også Snyd ved eksamen.

Benytter du computer, skal du især være opmærksom på, at du selv har ansvaret for at foretage nødvendige lagringer af filer, herunder fremstilling af hyppige sikkerhedskopier. Hvis du undlader dette og som følge heraf kommer ud for tab af fil(er), er du henvist til at fuldføre prøven uanset tabet. Det kan betyde, at der skal arbejdes videre med blyant og papir. 
Det er IKKE grundlag for tilladelse til omprøve, at man har undladt at foretage sikkerhedskopiering. 
Hvis du vil være nogenlunde sikker, skal du gemme ofte både på harddisk og USB-nøgle - og under forskellige versionsnumre/-navne.

Du må aldrig forlade din plads uden tilladelse fra en vagt. Hvis du gør dette (fx for at gå på toilettet) betragtes din opgave som afleveret, og du har ikke krav på at kunne fortsætte.
I det sidste kvarter før prøvens afslutning må ingen elev forlade sin plads, heller ikke efter at have afleveret sin besvarelse. Dette gælder også elever, hvis prøve fortsætter efter dette kvarter.

Forlader du prøven før prøvens afslutning, skal du efterlade den stillede opgave og de ark, der ikke skal bedømmes, på bordet. Ligeledes skal PC, taske, USB-nøgler m.v. blive i eksamenslokalet. Du kan hente dine ting efter prøvens afslutning - vær opmærksom på, at der ofte er flere prøver i gang i hallen, og at du først kan komme ind i hallen igen, når ALLE eksaminer er afsluttet.

Du kan efter tilladelse og under ledsagelse af en vagt forlade din plads i lokalet for at gå på toilettet. Der gives ikke tilladelse til at forlade lokalet af andre grunde.

PRØVENS AFSLUTNING

Til delprøver uden hjælpemidler er de enkelte besvarelsesark forsynet med rubrikker til at skrive navn, fag, klasse/hold m.m. Disse rubrikker skal udfyldes på hvert enkelt afleveret ark. 

Sider/bilag, der ikke er forsynet med navn, sidenummer og fag, og som følge heraf ikke entydigt kan relateres til en bestemt elev, vil evt. ikke blive udleveret af vagterne efter udskrift.

Den endelige opgave afleveres i Netprøver / Lectio (i Lectio via link til digitale prøver på forsiden). Du skal altid inden du sender din aflevering tilkalde en vagt, der kvitterer for at din aflevering er uploadet i pdf-format og registreret korrekt i Netprøver / Lectios elektroniske afleveringssystem. Det er dit eget ansvar, at du afleverer den korrekte fil, og at den kan åbnes og læses af censor.
Efter aflevering, skal du lukke din computerskæm ned, så vagterne kan få overblik over, hvem der mangler at aflevere. Du skal være KLAR til at aflevere, når prøvetiden er udløbet, dvs. du kun, hvis der er "kø" til en vagt, kan aflevere efter prøvetidens udløb. 

I tilfælde af at teknikken med elektronisk aflevering svigter, skal alle opgaver printes på skolens opstillede printere i hallen. Printede ark skal på ALLE sider have sidehoved/sidefod med dit navn + klasse-id, sidenummer + samlet antal sider (side x af y), skole, fag samt dato. Husk at skrive det samlede antal ark på det fortrykte A4-ark, der ligger på bordet ved prøvestart. Vi anbefaler, at du benytter skolens elektroniske eksamensskabelon til word - download her.

Først når alle opgaver er afleveret efter prøvens afslutning og kontrolleret af eksamensansvarlig / vagterne, gives der tilladelse til at snakke, pakke sammen, rydde bordene for affald og forlade lokalet.

til top

Brug af computer ved skriftlig eksamen

Overholdelse af de nedenstående betingelser er en forudsætning for at anvende computer i forbindelse med alle skriftlige prøver. 

  1. OPSTILLING: Computerne stilles op i tidsrummet 8:00-8:45 på prøvedagen og skal være køreklar senest kl. 8:45. Er din computer ikke klar til prøvens start, må du skrive i hånden. Du er selv ansvarlig for at opstille/afprøve udstyret
  2. Du skal kunne gemme og aflevere din opgavefil i pdf-format ("Gem som" og vælg pdf-format. Særligt i programmet Nspire: se TI-Nspire CAS elevlicens og pdf-udskrift).
  3. Du må under ingen omstændigheder stå i kontakt med andre (end eksamensansvarlige og vagterne) i løbet af prøven
  4. Du bør jævnligt gemme din opgave under nyt navn via "Gem som" - her kan du også til slut gemme som pdf-format under filtyper. Se også vedr. Nspire: TI-Nspire CAS elevlicens og pdf-udskrift
  5. Hvis du ønsker en udskrift til gennemlæsning, inden du afleverer din opgave, skal du gemme filen på en USB-nøgle og tilkalde en vagt. Udskriften skal være påført sidehoved/sidefod med dit navn + klasse-id, sidenummer + samlet antal sider (side x af y), skole, fag samt dato.
  6. Du må ikke anvende computeren til spil, film og musik - heller ikke efter du har afleveret din opgave. Bordene står tæt, og sidemanden bliver forstyrret af det
  7. NEDTAGNING: din computer kan først fjernes umiddelbart efter den pågældende dags sidste prøve. Det vil typisk sige ca. 20 min. efter sidste prøves officielle sluttidspunkt, når vagterne er færdige med at indsamle opgaver og kontrollere afleveringslister. Vær opmærksom på, at der ofte er flere prøver i gang i hallen, og at du først kan fjerne din computer, når ALLE eksaminer er afsluttet.

Skolen påtager sig IKKE ansvaret for at hjælpe dig med tekniske problemer under prøven, men der vil være en it-tekniker på vagt, der i særlige tilfælde kan tilkaldes. Det er en god ide, hvis en klasse internt aftaler at have en ekstra computer med til eksamen, hvis der er en, der oplever computer-nedbrud i løbet af prøvetiden. Den ekstra computer skal afleveres til en eksamensansvarlig eller en vagt inden prøvens start.

til top

Sygdom og sygeeksamen

Hvis du ikke kan gennemføre en prøve på grund af dokumenteret sygdom eller anden uforskyldt grund, får du mulighed for at aflægge ny prøve (BEK 343 § 9). 
Som dokumentation for AL sygdom til alle prøver kræver skolen en lægeerklaring. Skolen forsøger at arrangere en sygeeksamen hurtigst muligt - ved skriftlige eksaminer med central opgave vil du blive tilbudt ny eksamen på den af ministeriet fastsatte dato.

Du skal ALTID RINGE eller henvende dig på kontoret HURTIGST MULIGT og træffe nærmere aftale. Du kan IKKE melde dig syg skriftligt.

til top

Særlige prøvevilkår

Rektor kan tilbyde særlige prøvevilkår, hvis du har særlige behov - fx psykiske vanskeligheder eller fysisk funktionsnedsættelse. (BEK 930 §19
Du kan, fx hvis du har læsevanskeligheder, få tildelt ekstra forberedelsestid og/eller eksaminationstid. De hjælpemidler, som du har haft behov for og benyttet i den almindelige undervisning (og som du er trænet i at bruge) kan du som hovedregel også benytte ved prøverne - fx hovedtelefoner til oplæsning af tekst. Du må imidlertid ikke være bedre stillet end de andre eksaminander til prøven, og derfor er formålet med prøven afgørende for godkendelsen af et konkret hjælpemiddel/særlige prøvevilkår. Prøven på særlige vilkår medfører med andre ord IKKE en ændring af prøvens niveau.

Du skal kontakte din studievejleder, hvis du mener, du har brug for særlige prøvevilkår. Studievejlederen kan oplyse om de nærmere vilkår, om tidfrister og øvrige vilkår.
Du kan evt. klage over afgørelse om tilbud om særlig prøvevilkår (BEK 930 §55).

til top

Checkliste!

Du er klar til at møde til skriftlige prøver, når:

  • du har undersøgt, hvor i eksamenslokalet din plads er (se i boksen øverst til højre her på siden)
  • du ved, at du skal sidde klar kl. 8:45 på din plads
  • din computer kan køre min. 1 time på batteri i tilfælde af strømafbrydelse
  • der i din taske, hvis dit udstyr kræver mere end ét stik, er en stikdåse med mindst 3m ledning
  • der i din taske er en TOM USB-nøgle med navn + klasse-id
  • der er nok toner/blæk på din printer,  hvis du medbringer egen printer
  • dit antivirusprogram er opdateret
  • Word er indstillet til at lave (hyppig) backup
  • du har mindst 2 browsere (fx Firefox, Internet Explorer, Safari, Google Chrome) installeret og din browserhistorik gemmes i det tidsrum, eksamensbegivenheden omfatter (skriftlige og mundtlige eksaminer).

Du er klar til at møde til mundtlige prøver, når du:

  • i Lectio har tjekket, om der er sket ændringer af eksamenstidspunktet eller lokalet, og du har noteret lokalenumre på forberedelses- & eksamenslokale og dit mødetidspunkt (husk at komme en mødetid før din egen)
  • har styr på hvilke hjælpemidler, der er tilladt under forberelses- og eksaminationstiden.

til top